Kattebelletjes 114 Luisteren 13-07-2020
Ik hoor nogal eens de opmerking dat er vaak niet goed geluisterd wordt. Of laat ik het positiever formuleren. Mensen zijn er in het algemeen erg blij mee als ze iemand treffen die goed kan luisteren.
Deze week hadden we een afspraak voor een reparatie aan het huis. Door de coronatijd was het een tijd uitgesteld. We hadden dan ook over en weer een aantal keer gebeld. Nu zou het er dus eindelijk van komen. Ineens kreeg ik een telefoontje dat ik nu wel het onderdeel moest betalen dat nodig was. Ik had al een offerte gekregen en een factuur om aan te betalen. En nog niet gereageerd. Ik had echter niets ontvangen. Jawel, zei de persoon aan de andere kant van de lijn, het zit vast in de spam. Ik denk het niet , zei ik, wetende dat daar zelden iets in zit. Misschien klopt het emailadres niet. Nee, nee ik moest toch echt in de spam kijken en ook echt nu het hele bedrag op tijd betalen. Bij nader inzien bleek het emailadres toch niet te kloppen.
Het voelde niet helemaal prettig waarschijnlijk van beide kanten niet.
Ik denk dat we allebei reageerden vanuit vooronderstellingen. Hij dacht misschien: Verdikke die mensen willen misschien niet betalen.
Ik voelde me eigenlijk een beetje beledigd. Die verkoper denkt geloof ik dat we klaplopers zijn.
Maar eigenlijk wisten we van beide kanten niet of de gedachten klopten. Daarom is het zo belangrijk om goed te luisteren en door te vragen.
Zo moest ik ook denken aan de kreet: Laten we wat meer naar elkaar omkijken.
Bij de een roept het misschien op: Ik kan weleens wat meer doen voor een ander.
Bij de ander misschien: Oh doe ik dat ook al verkeerd.
Je weet het niet. Het is me intussen duidelijk dat communicatie aardig ingewikkeld is.Het is dus erg belangrijk om na te gaan of je mekaar goed begrepen hebt.